Spiser min datter nok?

16. marts 2024

Alder:
5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen

Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5 måneder og 3 uger nu. Hun blev vejet til 7.9 kg, ved 5 måneders undersøgelsen.

Hun får flaske og derudover er vi også begyndt med skemad, som hun nu får to gange dagligt. Hendes dag kan godt variere, men det ser ca. sådan her ud:

Ca. 6.00: 125 ml MME
Ca. 8.30: 125 ml MME
Sover lur
Ca. 10.30-11: Grød med frugtmos
Får derefter flaske med ca. 125 ml MME
Sover lur
Ca. 16: 125 ml MME
Sover lur igen
Ca. 18.30: Kartoffel/grøntsagsmos
Ca. 20-20.30: 125 ml MME og puttes til nat
Ca 24-01: 125 ml ...

Annonce

... MME

Hun tilbydes vand til måltiderne. Jeg kan ikke få hende til at drikke mere end de ca. 125 ml, hun siger altid selv fra og slipper flasken, når hun ikke vil have mere. En gang imellem kan hun godt vågne op om aftenen og have behov for en flaske mere, her drikker hun så måske 50-80 ml ekstra, men aldrig mere end det. Er det okay? Får hun mælk nok?

Hvad gør jeg med hensyn til hendes mad, når hun om lidt bliver 6 måneder? Skal jeg tilbyde hende et ekstra måltid? Og hvad hvis det går ud over hendes mælkeindtag?

Håber du vil dele nogle tanker med mig.

På forhånd tak,
Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor